Blog

Filmy szkoleniowe - 4 typy zachowań

Asertywność? Uległość? Manipulacja… a może zachowania dominujące?


Dobry Las się kręci!!! I to jak!
Dziś przedstawiamy Wam 4 epizody dotyczące komunikacji. Z pozoru akcja rozgrywa się ok. 40 km od centrum miasta ale czyż nie blisko firmowej, codziennej rzeczywistości?
Sam(a) oceń jak często uczestniczysz w podobnych sytuacjach… Czy wiesz jak zareagować?

Przygotowaliśmy dla Ciebie ćwiczenie do samodzielnego wykonania…

No to na początek damy Ci nieco wiedzy o typach zachowań…

Zachowania dominujące

Zachowania uległe

Musisz

Nie masz racji

Ma być tak jak ja chcę

Nie życzę sobie

Już postanowiłem

A właśnie, że nie…

Osoba dominująca dąży do realizacji zamierzonych celów i niespecjalnie interesują ją zadania czy cele innych osób.
Ma szansę na uzyskanie tego, czego chce – gdy ma większą władzę, gdy pracuje ze słabszymi od siebie…
Jednak gdy trafi na kogoś silniejszego, to albo zaczyna się walka, albo następuje „wielkie bum” i następuje zerwanie rozmów.
Dobrze jednak pamiętać, że różne działania potem do nas wracają. Dzisiaj ja jestem silniejszy, ale jutro…
Warto też przypomnieć, że u wielu osób dominacja czy też agresja, to maska, która pokrywa brak pewności siebie, brak poczucia własnej wartości…

 

Przepraszam, ja nie chciałem

Zaraz się wytłumaczę

Ale oczywiście już robię to co sobie życzysz

Tak, zostanę po godzinach piąty raz w tym tygodniu, jeśli trzeba…

Ja wiem, Ty jesteś mądrzejszy i bardziej doświadczony…

Nie jestem pewien

 

Osoby uległe pozwalają by inni zaplanowali im zadania, by ingerowali, przeszkadzali, dodawali, zabierali…
Godzą się na wiele rzeczy tylko dlatego żeby nie narazić się na krytykę. Działają w nieustannym lęku i braku pewności siebie. W pewnym momencie albo zaczynają chorować – ich organizm nie wytrzymuje nieustannej presji, albo inni rezygnują z pracy z nimi, ponieważ nieustannie „nie wyrabiają” się ze swoimi zadaniami Ulegli są często lubiani, ale nie szanowani. Biorą na siebie zbyt wiele a mimo to nie zawsze zauważa się ich sukcesy. To powoduje dodatkową frustrację Mamy nadzieję, że nie stosujesz tego zachowania zbyt często…

Zachowania manipulacyjne

Zachowania asertywne

Jesteś taki mądry, na pewno będziesz potrafił…

Och nie mów, że tego nie zrobisz, tak na Ciebie liczyłem, co ja teraz zrobię!

Myślałem że jesteś kimś poważnym, a ty…

Taak właśnie myślałem, że powiesz mi, iż tego się nie da… muszę znaleźć kogoś kto lepiej sobie radzi z rozwiązywaniem problemów

Przecież ja to robię wyłącznie dla ciebie!

Osoby manipulujące nie cofają się przed kłamstwem, zafałszowaniem danych. Potrafią za to wzbudzać poczucie winy, a to ugłaskać komplementami, mimo że w myślach wyśmiewają się, że tak łatwo dajemy się nabrać. Po czym rozpoznać czy komplement jest prawdziwy czy też stosowany wyłącznie po to, by uśpić naszą czujność? Właściwie możemy liczyć wyłącznie na to co mówią nam nasze emocje. Jak czujesz, że coś jest „nie tak”, to prawdopodobnie masz rację… Jeśli ktoś przy Tobie mówi o innych źle, jednocześnie wychwalając Ciebie, możesz przypuszczać że to właśnie jedna z technik. Manipulacja jest bez wątpienia skuteczna. Jednak szybko obraca się przeciwko manipulującemu. Jeśli ludzie się zorientują, że są oszukiwani, nie ma co liczyć, że będą chcieli pomóc lub pozostaną lojalni wobec manipulatora. Manipulacja służy oszukiwaniu, w imię własnego interesu. Gdy zostaje odkryta, manipulator traci zaufanie u wszystkich naokoło…

Rozumiem, że Twoje zadanie jest ważne i chętnie Ci pomogę. Jednak w tej chwili muszę skończyć moje zadanie.

Wiem, że Twój punkt widzenia jest taki. Mój wygląda następująco…

Przepraszam, że sprawiłem(am)ci przykrość
Jestem zdecydowany(a)
Moim zdaniem…

Osoby asertywne szanują siebie i szanują innych.
Wiedzą, że mają swoje zadania do zrobienia i swoje cele. Wiedzą także, że inni także mają swoje zadania i cele. Rozumieją, że istnieją czasem konflikty i sprzeczności. Są jednak skoncentrowani na poszukiwaniu rozwiązań, a nie na walce kto ma rację czy kto jest ważniejszy. Nie znaczy, że są ideałami, ale starają się :) Asertywność nie jest „mówieniem nie”.

To dojrzałość i szacunek zarówno wobec siebie jak i wobec innych. To niesienie pomocy innym, ale tak by nie dawać się wykorzystywać. To realizowanie własnych celów i zadań i jednoczesne rozumienie, że inni też mają własne cele i zadania… więc trzeba szukać porozumienia.

A teraz odpręż się i pobierz arkusz, by sprawdzić swoje umiejętności

Scenka 1

Scenka 2

Scenka 3

Scenka 4

Czas na podsumowanie

Zachowania są często efektem przekonań, wartości – jeśli jestem osobą pewną siebie, nie muszę walczyć za każdym razem, gdy ktoś podważa moją opinię. Mogę się przyglądnąć cudzej opinii, poszukać faktów i dopiero wtedy – albo zmienić własne zdanie, albo utwierdzić się w tym, że to ja mam rację.

Jeśli naprawdę szanuję samego siebie, to czyjś atak mi nie przeszkadza – uważam, że to jego opinia, a nie to jaki jestem w rzeczywistości.
Jesteś głupi, na niczym się nie znasz – zarzuca ktoś w emocjach. A ja jestem w stanie zastanowić się na tym o co mu naprawdę chodzi, a nie koncentrować się na obronie siebie. Bo wiem, że nie jestem osobą głupią i są obszary na których się znam (wiem też, że są obszary na których się nie znam. No cóż, każdy ma swoje ograniczenia ). I rozumiem, że mój rozmówca reaguje emocjonalnie, mając jakiś problem. Skupiam się na rozwiązaniu problemu.

Ktoś wywiera na mnie presję? Rozumiem, że mu zależy. Zastanawiam się nad najlepszym rozwiązaniem. Dla mnie i dla tej osoby. Czasem nie ma dobrego rozwiązania. Czasem rezygnuję z własnego celu. Ale świadomie dokonuję wyboru. Nie zasłaniam się tym, że muszę, że nie mogę. Jasno odpowiadam sobie – w tej chwili ja dokonuję takiego wyboru. Ktoś nie chce zrobić tego na czym mi zależy? Hmm, też uznaję jego prawo. Nie uszczęśliwia mnie to. Ale rozumiem, że on ma swoje cele. Nie obrażam się, nie obrażam tej osoby. Staram się znaleźć inne rozwiązanie. Negocjuję. Podaję kolejne propozycje.

Niepoprawny adres email.
Imię i nazwisko jest obowiązkowe.
Treść wiadomości jest obowiązkowa.
Wiadomość nie została wysłana. Spróbuj ponownie.
Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Twoja email został dodany do naszej bazy. Dziękujemy!
Przepraszamy, nie udało się dodać twojego adresu email do naszej bazy