Blog

ładowanie

Informacja zwrotna... trudna sprawa?

Czas na rozwój

Drzewa owocowe w środku lasu?! Jak to możliwe? Coś chyba poszło nie tak… Czy to zwierzęta z Departamentu Zakupów zawiniły?

Dobry Las się kręci!!! I to jak! Dziś przedstawiamy Wam 2 epizody dotyczące udzielania informacji zwrotnej.

Informacja zwrotna to cenny, pozbawiony osądu komunikat, pokazujący, jak reagujemy na zachowanie innych osób: co sądzimy o ich działaniu, zaangażowaniu w to co robią.

Jak przekazywać informację zwrotną:

  1. Informacja zwrotna nie jest oceną człowieka.
  2. Podstawą informacji zwrotnej jest obserwacja. To co widzę, słyszę, czuję.
  3. Obserwacja bez osądu jest podobno najwyższą formą inteligencji. Rezygnuję więc z oskarżania i obwiniania.
  4. Opisuję zachowania a nie cechy charakteru.
  5. Odnoszę się do konkretnego zdarzenia – nie zwlekam, mówię wprost i zwięźle, unikam ogólników.
  6. Zaczynam od info pozytywnej, potem przechodzę do negatywnych.
  7. Informacja pozytywna też ma być konkretna (zamiast: Superprojekt! mówię np.: Projekt ma czytelne przesłanie i oryginalnie łączy wszystkie aspekty sprawy.)
  8. Powstrzymuję się od dawania rad (te tylko na życzenie).
  9. Nie porównuję osoby obserwowanej z innymi.
  10. Nie interpretuję. Krzywe zwierciadło źle spełnia rolę lustra.

 

OPIS ZACHOWANIA BEZ OSĄDZANIA – nie wartościujemy, nie oceniamy. Stwierdzamy fakty.
NIE TAK
Jesteś niedokładny. Raport, który przygotowałeś na spotkanie nie zawierał wszystkich informacji. Zdenerwowałem się, bo to wydłużyło naszą pracę.
Dobra robota! Cenię to, że tyle czasu poświęciłaś na przygotowanie programu wdrożenia nowych pracowników. Dzięki temu szybciej zaadaptują się w nowym środowisku.
KONKRET ZAMIAST OGÓLNEJ INFORMACJI – nie stosujemy uogólnień typu: nigdy, zawsze, etc.
NIE TAK
Zawsze się spóźniasz! Kiedy wczoraj znowu przyszedłeś na spotkanie 10 minut później (konkretne okoliczności), zdenerwowałem się, bo musieliśmy zacząć sprawozdania od początku.
Nigdy nie można na ciebie liczyć! Byłem zły gdy trzeci raz w tym tygodniu przesuwałeś termin oddania planów na następny kwartał.
KOMUNIKAT „JA” – mówimy o naszym stanie emocjonalnym i odczuciach wywołanych przez zachowanie drugiej osoby.
NIE TAK
Jesteś denerwująca! Poczułem się zdenerwowany (ja czuję), gdy obiecałaś, że powiadomisz wszystkich o spotkaniu naszego działu, a ty o tym zapomniałaś.
Dobrze sobie radzisz. Cieszę się (ja czuję) widząc jak solidnie przygotowujesz pomoce do pracy – widzę w tym dużo twojej pracy i dobrych pomysłów.

 

3, 2, 1… start! Zapraszamy na film…

A teraz pytanie… Czy Niedźwiedź udzielił informacji zwrotnej prawidłowo? Zastanów się także jakie elementy tej rozmowy wymagają poprawy?
Jak inaczej można było przeprowadzić tę rozmowę?

A jak oceniasz poniższą rozmowę?

Które elementy podobały Ci się najbardziej? Czy tym razem Niedźwiedź zrobił to prawidłowo? Co byś zmienił(a)?


Niepoprawny adres email.
Imię i nazwisko jest obowiązkowe.
Treść wiadomości jest obowiązkowa.
Wiadomość nie została wysłana. Spróbuj ponownie.
Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Twoja email został dodany do naszej bazy. Dziękujemy!
Przepraszamy, nie udało się dodać twojego adresu email do naszej bazy