Istnieje tylko to, co widzisz?

Wyobraź sobie, że pracujesz w branży komputerowej. Jesteś specjalistą. Pewnego dnia sąsiadka mówi, że chce kupić laptop i prosi o radę. Wypytałeś ją do czego będzie potrzebować sprzęt, jaki ma budżet. A potem poleciłeś dobrze ci znaną markę X. Sąsiadka patrzy na Ciebie z rozczarowaniem i mówi:

Chyba żartujesz! Zosia sobie kupiła laptopa tej marki i zaraz jej się zepsuł! Czekała na naprawę dwa miesiące
i jeszcze jej łaskę robili! Jak możesz mi doradzić coś tak beznadziejnego?

Na nic twoje przekonywania i wskazówki, że to wyjątek, że firma jest fajna i rzetelna. Koniec. „Istnieje tylko to co widzisz”. To błąd poznawczy, który wszyscy popełniamy.

 

Jak pisze Daniel Khaneman:

“Działa potężna zasada „istnieje tylko to, co widzisz”. Nic nie poradzisz na to, że choć dane, którymi dysponujesz, są ograniczone, to jednak traktujesz je tak, jakby były pełne i wyczerpujące. (…).

Paradoks polega na tym, że łatwiej skonstruować spójną opowieść, kiedy wiesz mało, czyli masz mniej kawałków, które trzeba dopasować do układanki.

Nasze wygodne przekonanie, że świat jest logiczny i spójny, opiera się na solidnym fundamencie – naszej niemal nieograniczonej zdolności do ignorowania własnej ignorancji.”

Jak się ustrzec przed takim myśleniem? Noo, najpierw to myślenie trzeba włączyć . Jak już wiesz, że istnieje taki mechanizm, możesz zacząć myśleć odwrotnie:

A gdy odpowiedzi na pytania przychodzą Ci zbyt szybko, gdy podejmujesz decyzję bez zastanowienia się, to…. zatrzymaj się na chwilę…. Na wszelki wypadek zastanów się, czy nie ulegasz efektowi:

Tak jak w historii z dwoma dentystami…

Jeśli wybrałeś dentystę z pięknymi zębami… Zastanów się,
Kto mu te zęby zrobił….

 

 

 


Niepoprawny adres email.
Imię i nazwisko jest obowiązkowe.
Treść wiadomości jest obowiązkowa.
Wiadomość nie została wysłana. Spróbuj ponownie.
Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Twoja email został dodany do naszej bazy. Dziękujemy!
Przepraszamy, nie udało się dodać twojego adresu email do naszej bazy