Szkolenia dla firm


3 zasady, by zbudować pozytywne nastawienie do informacji zwrotnej

Tekst: Agnieszka Maziarz-Lipka

O informacji zwrotnej napisano już morze artykułów. Więc dlaczego mam ochotę popełnić kolejny?
Bo ciągle temat jest aktualny i problematyczny.
Bo ciągle informacja zwrotna kojarzy się z czymś negatywnym. Bo ciągle ludzie (nie tylko menedżerowie, współpracownicy też) mają problem z (nie)udzielaniem feedbacku.
Czy jest sposób żeby zmienić nastawienie do informacji zwrotnej – dawania i odbierania?
Jest. I to na dodatek całkiem nieskomplikowany. Chociaż wymagający pewnej koncentracji i konsekwencji.
Zacznij dawać więcej informacji zwrotnej pozytywnej.
Dlaczego potrzebna jest tu koncentracja?
Ponieważ trzeba się bardziej skupić, by dostrzegać rzeczy pozytywne (nasz mózg łatwiej dostrzega błendy niż dobrze wykonane działania*)
Dlaczego potrzebna jest konsekwencja?
Ponieważ chodzi o to by docenianie weszło Ci w nawyk. Byś regularnie doceniał i mówił o rzeczach dobrze zrealizowanych.

Wtedy informacja zwrotna by coś zmienić, poprawić jest dawana z dużo mniejszym stresem i przyjmowana z większą otwartością.**

informacja zwrotna

 

Doceniaj częściej. Nie mieszaj doceniania z krytykowaniem. W sytuacjach trudnych reaguj szybko*** i konkretnie. To recepta na dobry feedback i… wspieranie dobrych relacji :-)

*Ha! Widzisz. Zauważyłeś, że błond jest napisany błendnie, ale nie zwróciłeś uwagi na to, że słowa „mózg”, „dobrze”, „niż” są napisane poprawnie!

**Dlaczego z mniejszym stresem, a nie zupełnie bez stresu? Bo pewna dawka stresu jest przydatna – zaczynasz działać z większym wyczuciem, dostrzegasz ryzyka i może wybierzesz bardziej dopasowane słowa (np. opinia „źle to zrobiłeś” ciśnie się automatycznie. Nad słowami „powinieneś poprawić i sprawdzać następnym razem…” już trzeba bardziej pomyśleć)

***Na tyle szybko żeby sprawa „nie leżała i nie psuła się bardziej” i jednocześnie żebyś był już na tyle spokojny, by móc koncentrować się na faktach i rozwiązaniach a nie emocjach i opiniach

Niepoprawny adres email.
Imię i nazwisko jest obowiązkowe.
Treść wiadomości jest obowiązkowa.
Wiadomość nie została wysłana. Spróbuj ponownie.
Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Twoja email został dodany do naszej bazy. Dziękujemy!
Przepraszamy, nie udało się dodać twojego adresu email do naszej bazy