Do oddelegowania gotów!!! Gotów?
Pierwsze pytanie – czy menedżer jest gotów oddelegować zadanie?
Drugie pytanie – czy pracownik jest gotów, by zadanie przejąć?
Na pierwsze pytanie odpowiedź brzmi: To zależy.
I to zależy od tak wielu czynników, że na razie zostawmy ten temat.
Ale skąd menedżer może wiedzieć czy pracownik jest gotów do przejęcia zadania?
Zacznijmy od diagnozy, czego potrzebują pracownicy
Nie będziemy Cię raczyć oczywistościami, co masz zrobić w przypadku 1a. Sam wiesz.
1b też wymaga raczej prostych działań. Pokazujesz pracownikowi, gdzie jest w systemie rozwiązanie. A gdy sytuacja się powtarza prosisz, by to on Ci pokazał, gdzie w systemie jest rozwiązanie. Za trzecim razem, przy tym samym pytaniu, tylko patrzysz wymownie….
Co w przypadku:
Zapewnij wsparcie, daj poczucie bezpieczeństwa. Dopytaj jeszcze raz o rozwiązanie, byście oboje mieli pewność, że sposób wykonania zadania jest oparty o właściwe decyzje.
Jeśli zadanie zostanie wykonane właściwie, zauważ, doceń rozwiązanie.
Jeśli coś pójdzie nie tak, nie krytykuj, nie obwiniaj. Razem wyciągnijcie wnioski na przyszłość, traktując ewentualne niepowodzenie jak naukę a nie porażkę.
Co w przypadku:
No to masz problem. Znane przysłowie mówi:
Dlaczego pracownik miałby podejmować samodzielnie decyzje, jeśli efektem może być obwinianie za potencjalny błąd?
Już lepiej znosić narzekanie menedżera, że jest się niesamodzielnym, niedecyzyjnym i jeszcze parę innych krytycznych uwag. Takie narzekanie wiąże się z niewielkimi konsekwencjami.
A jakby co można zrzucić odpowiedzialność na menedżera – że to przecież on podjął decyzję…
Jeśli chcesz rozwiązać problem 2b, Ty musisz się zmienić….
Podsumowując:
To, że oddajesz im swoje narzędzia i dodajesz nieco czasu, to już chyba oczywiste?
CDN…
W następnym odcinku: jak sprawdzić czy pracownik ma wystarczającą wiedzę?
#management #delegowanie #rozwój_menedżera #dobrytrener #szkolenia
Agnieszka Lipka