Informacja zwrotna… trudna sprawa?
Czas na rozwój
Drzewa owocowe w środku lasu?! Jak to możliwe? Coś chyba poszło nie tak… Czy to zwierzęta z Departamentu Zakupów zawiniły?
Dobry Las się kręci!!! I to jak! Dziś przedstawiamy Wam 2 epizody dotyczące udzielania informacji zwrotnej.
Informacja zwrotna to cenny, pozbawiony osądu komunikat, pokazujący, jak reagujemy na zachowanie innych osób: co sądzimy o ich działaniu, zaangażowaniu w to co robią.
Jak przekazywać informację zwrotną:
- Informacja zwrotna nie jest oceną człowieka.
- Podstawą informacji zwrotnej jest obserwacja. To co widzę, słyszę, czuję.
- Obserwacja bez osądu jest podobno najwyższą formą inteligencji. Rezygnuję więc z oskarżania i obwiniania.
- Opisuję zachowania a nie cechy charakteru.
- Odnoszę się do konkretnego zdarzenia – nie zwlekam, mówię wprost i zwięźle, unikam ogólników.
- Zaczynam od info pozytywnej, potem przechodzę do negatywnych.
- Informacja pozytywna też ma być konkretna (zamiast: Superprojekt! mówię np.: Projekt ma czytelne przesłanie i oryginalnie łączy wszystkie aspekty sprawy.)
- Powstrzymuję się od dawania rad (te tylko na życzenie).
- Nie porównuję osoby obserwowanej z innymi.
- Nie interpretuję. Krzywe zwierciadło źle spełnia rolę lustra.
OPIS ZACHOWANIA BEZ OSĄDZANIA – nie wartościujemy, nie oceniamy. Stwierdzamy fakty. | |
NIE | TAK |
Jesteś niedokładny. | Raport, który przygotowałeś na spotkanie nie zawierał wszystkich informacji. Zdenerwowałem się, bo to wydłużyło naszą pracę. |
Dobra robota! | Cenię to, że tyle czasu poświęciłaś na przygotowanie programu wdrożenia nowych pracowników. Dzięki temu szybciej zaadaptują się w nowym środowisku. |
KONKRET ZAMIAST OGÓLNEJ INFORMACJI – nie stosujemy uogólnień typu: nigdy, zawsze, etc. | |
NIE | TAK |
Zawsze się spóźniasz! | Kiedy wczoraj znowu przyszedłeś na spotkanie 10 minut później (konkretne okoliczności), zdenerwowałem się, bo musieliśmy zacząć sprawozdania od początku. |
Nigdy nie można na ciebie liczyć! | Byłem zły gdy trzeci raz w tym tygodniu przesuwałeś termin oddania planów na następny kwartał. |
KOMUNIKAT „JA” – mówimy o naszym stanie emocjonalnym i odczuciach wywołanych przez zachowanie drugiej osoby. | |
NIE | TAK |
Jesteś denerwująca! | Poczułem się zdenerwowany (ja czuję), gdy obiecałaś, że powiadomisz wszystkich o spotkaniu naszego działu, a ty o tym zapomniałaś. |
Dobrze sobie radzisz. | Cieszę się (ja czuję) widząc jak solidnie przygotowujesz pomoce do pracy – widzę w tym dużo twojej pracy i dobrych pomysłów. |
3, 2, 1… start! Zapraszamy na film…
A teraz pytanie… Czy Niedźwiedź udzielił informacji zwrotnej prawidłowo? Zastanów się także jakie elementy tej rozmowy wymagają poprawy?
Jak inaczej można było przeprowadzić tę rozmowę?
A jak oceniasz poniższą rozmowę?
Które elementy podobały Ci się najbardziej? Czy tym razem Niedźwiedź zrobił to prawidłowo? Co byś zmienił(a)?