Rozmowa oceniająca
O systemach ocen napisano już morze artykułów i książek.
Każdego roku w firmach przeprowadzane są szkolenia, które mają na celu rozwój umiejętności kadry menedżerskiej, w zakresie prowadzenia rozmów oceniających.
Firmy wydają grube pieniądze na systemy, wspierające gromadzenie informacji.
I jaki jest efekt?
Czasem taki:
Ale na szczęście jest też taki:
Skąd te różnice?
Czy wynikają z doskonałości narzędzia informatycznego, wspierającego system ocen?
Czy wynikają z umiejętności prowadzenia rozmów?
Powyższe warunki są konieczne, ale niewystarczające.
Żeby system ocen działał, wszyscy muszą mieć przekonanie, że ma SENS.
I tym sensem nie jest powiązanie wyniku z oceny z podwyżką.
Co nie jest sensem systemu ocen? A co jest jego sensem?
Kiedy kończy się SENSOWNY system ocen?
Podpisaniem arkusza ocen?
Nie.
SENSOWNY system ocen kończy się wdrożeniem planów działań, wypracowanych w czasie rozmowy (uwaga: rozmowy nie monologu przełożonego).